Міф про Наполеона

Сучасні історики, звертаючи погляд на події часів Наполеонівських воєн, намагаються чіткіше уявити фігуру імператора і полководця.

2012 – рік історії та 200-річна річниця Бородінської битви. Напередодні ювілею в Москві проходила міжнародна наукова конференція «Наполеонівські війни на ментальних картах Європи: історична свідомість і літературні міфи». Кілька розлоге для наукової конференції назва більш ніж вдало відображає напрямок представлених досліджень, яке можна визначити як «Міф про Наполеона» – відбиток образу великого імператора в літературі, мистецтві та історичної пам’яті народів, охоплених військовими подіями двовікової давності.

Учасники конференції «шукали Наполеона» у всіх культурних пластах Європи і Росії XIX і XX століть – від мемуарів солдатів і маршалів до щоденникових записів дворянок, зачарованих фігурою великого імператора і завойовника, від карикатур на французьку армію в цілому і Наполеона особисто часів Вітчизняної війни 1812 року до продуктів масової культури XXI століття у вигляді комп’ютерних ігор та коміксів.

Історія – не тільки збори сухих фактів і свідчень очевидців, а й уявлення нащадків про що відбувалися колись подіях. Останніх представляв на конференції Шарль Наполеон – праправнук Жерома, брата Наполеона I, та Президент Федерації наполеонівських міст Європи. Він особливо відзначив інтерес ентузіастів в багатьох країнах Європи до історичних реконструкцій баталій, особливо до тих, що закінчилися поразкою армії Наполеона (в Росії Державний Бородинський музей-заповідник на початку вересня традиційно проводить військово-історичне свято «День Бородіна» з реконструкцією епізодів Бородінської битви) .

По-своєму дивляться на Наполеонівські війни і в Італії, для якої участь у війні було спробою вийти з периферії європейського політичного життя, метою італійців у битві на Бородіну було показати себе.

Президент Інституту Наполеона, Жак-Олів’є Будона, в свою чергу, зазначив, що в цілому російська кампанія 1812 року залишилася в мемуарах учасників європейської армії не стільки як завойовницька кампанія, або як історія грандіозного поразки, але як перемога кожного солдата над собою у важких умовах війни. Армія Наполеона не була єдина ні по духу, ні по цілям, ні за етнічним складом, відступ далося рядовим солдатам великою ціною. У багатьох мемуарах зустрічалася критика імператора, в тому числі і з боку маршалів. І, тим не менш, в історії так звана «позолочена» легенда великого імператора перемогла «чорну легенду» про тирані-завойовника.

Абсолютно з іншого боку постав образ Наполеона в доповіді Лідії Березовської «Наполеон в російській карикатурі 1812-1813 рр..». Карикатури відповідали потреби населення подивитися на великого імператора і завойовника. Причому підписи до них велися російською і французькою мовами – в Росії проживало досить французів – біженців від французької революції, що представляли собою середній шар. Цікаво, що над створенням цього продукту традиційно народної творчості працювали професійні художники – І. Теребенев, А. Венеціанов, І. Іванов.

Сприйняття і зображення Наполеона і його армії змінювалося в міру розвитку подій воєнної кампанії. Якщо спочатку Наполеон зображувався у пресі потворним і грізним противником, риси його обличчя на малюнку складалися з безлічі жертв, то під кінець великий імператор на карикатурах тікав з Росії верхи на свині, а в Париж в’їжджав верхи на рак. Не обійшли стороною і тему холодів – армію на «зимових квартирах» зобразили угрузлий в заметах. І чим більше лих терпіла французька армія, відступаючи з Москви, тим менше в карикатурах спостерігалося глузувань, а після смерті імператора в 1821 вони зовсім припинилися. Характерно, що на карикатурах протистояння росіян і французів ніколи не зображувався імператор Олександр I – мабуть, походження і той спосіб, яким Наполеон I опинився на престолі, не дозволяла карикатуристам поставити його врівень з «справжнім» імператором за походженням.

Наполеонівські війни ще не раз нагадували про себе протягом військових і околовоенних подій двох минулих століть. Про них згадували в Кримську війну 1853-56 років, коли фактичне поразка російської армії намагалися представити як моральну перемогу, а затоплення кораблів 1854 асоціювали з радою у Філях. Через десятиліття з Наполеоном порівнювали і маршала М.Н. Тухачевського, відзначаючи не тільки талант і манеру ведення бою, а й жорстокість червоного маршала.

«Міф про Наполеона» виявився легко адаптованим для країн з різною ментальністю, внаслідок чого фігура Наполеона знайшла відображення і в явищах масової культури нашого часу, і насамперед у сучасних романах про Наполеона (André Osi, «Napoléon»). Не менш популярна історія людини self-made, який всього в житті добився сам, в США, і навіть в Японії (манга Riyoko Ikeda «Eikoku no Napoleon – Eroica», Hasegawa Tetsuya «Napoleon 15»), де акцент робився на наполеглива праця, який привів Наполеона на вершину слави. Автор доповіді «Наполеон і масова культура сьогодні» Кандіс оброни-Ваттер зазначила, що постать Наполеона виявилася економічно вигідною, адже все пов’язане з Наполеоном – прекрасно продається.

Трохи інакше «міф про Наполеона» використовується у відеоіграх, де за основу береться приховане бажання і віртуальна можливість переписати історію боїв і приміряти роль Наполеона на себе. Ігри характеризують Наполеона як продукт влади і багатства – в цьому відмінність типово маркетингового підходу до «Міфу про Наполеона».

 
Статья прочитана раз(a).
 

Еще из этой рубрики:

 

Останні Твіти

Loading

Архіви

Наші партнери

Читати нас

Звязок з нами

Наші контакти

Тел.      

Skype  

ICQ